hEmmABeStYr

Tvätta. Tvätta. Tvätta. Massor av kläder att tvätta.
Mitt i allt tvättande har jag även hunnit laga 32 småportioner kycklingwook med nudlar + 32 potioner med köttgryta med morot, palsternacka och potatis oxå. Överambitiöst? Nej, jag tycker inte det. Köpte ju en burk med morotspuré och den smakade APA på ren svenska så jag gör gärna egen mat till Iris. Men jag kommer säkert att varva egengjord mat med köpesmat på burk.



ÄLGKÖTTGRYTA MED POTATIS
Lagom stor klump med älgkött (vägde den inte)
2 palsternackor
1 morot
2 stooora potatisar
2 msk creme fraish
½ dl vispgrädde
Timjan

Skär älgköttet i små bitar och lägg i vatten i en panna. Koka i minst en timme. Ta bort skummet som bildas.
Skala palsternackor, moroten och potatisen och hacka i mindre tärningar. Koka 
dessa i en annan panna än köttet till dess de blivit mjuka.
Mixa allt tillsammans med creme fraish och grädde samt lämplig mängd timjan (färsk om du har annars fryst eller på burk) till lagom konsistens.
Frys in i lagom stora potioner.


KYCKLINGWOOK MED ÄGGNUDLAR
1 ganska stor kycklingfilé
250 gram Findus Wok Classic (Morötter, broccoli, minimajs, vattenkastanj, palsternacka)
½ förpackning ICA´s egna äggnudlar
1 msk ICA's Thai Sweet Chili sås
½ dl kokosmjölk (eller grädde för mjukare smak)
Lite curry

Koka kycklingfilén tills den är genomkokt.
Koka wokgrönsakerna tills de är mjuka.
Koka nudlarna enligt förpackningens råd.
Häll ner alla ingredienserna i mixern och tillsätt Sweet Chili sås, kokosmjölk och lite curry. Mixa sen till lagom konsistens.
Frys in i lagom stora potioner.


När jag sen serverar dessa delikatesser till Iris blandar jag dem ofta med lite bröstmjölk för att det ska bli lite extra piff på det hela. ;-) Eller för att få en tunnare konsistens.


Kommentarer
Postat av: Emmelie

Håller med om barnmaten. Den är smaklös och jag är övertygad om att hemlagat ÄR bättre även om de gjort någon undersökning att det ska vara samma sak. Kör också på samma, köpte mosboken MASSOR med barnmatsrecept som jag ska testa. Ja om ungen ändå åt vill säga.. Gah vad frustrerande!

2012-05-01 @ 07:47:54
URL: http://emmgus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0